Op ontdekking in Kigali

21 februari 2020 - Kigali, Rwanda

Hey hey!

Na een lange reis, met veel wachturen, kropen we gisteren vroeg onder de veren, want de reis hing in onze kleren. Na een goede nachtrust ging onze wekker hier al vroeg. Het leven in Kigali begint zeer vroeg in ochtend, maar eindigt niet laat in de avond. Het wordt al snel licht, maar in een vingerknip, vroeg in de avond, gaat het licht hier uit. In tegenstelling tot in de avond, leeft het hier enorm. De inwoners leven als het ware op de straten.

Na een ontbijt (met confituur van de Everyday) waagden we ons aan de motortaxi die ons naar het ‘Kigali Genocide Memorial Center’ bracht. In dit museum kregen we een kijk op gruwelperiode, namelijk de Genocide. En wat voor een gruwel. Het was een ingrijpend bezoek. De filmpjes, massagraven, foto’s van slachtoffers, … hebben een grote indruk op ons achtergelaten. We werden er enorm stil van. In het museum was er zelf een deel gemaakt rond de kinderen die hiervan slachtoffer waren. Door de foto's en verhalen werd dit zeer realistisch. Dit raakte ons enorm.

Hierna trokken we opnieuw met de motortaxi (direct ons favoriete vervoersmiddel) naar het centrum van Kigali. We belandden in een zeer drukke buurt met enorm veel winkeltjes. Er werd ‘sister’ en ‘muzungu’ (=blanke) naar ons geroepen. Het werd zelf op een bepaald moment zo opdringerig dat we ons niet meer comfortabel voelden en besloten de smalle straat met allerlei kleine winkeltjes te verlaten. Ze namen ons hiernaar mee om ons allerlei dingen te laten kopen.

In de namiddag stond ons VISUM regelen centraal. Rond 14:00 in de namiddag kwamen we toe in het immigratiebureau. Na lang wachten bleken onze papieren die we van de opleiding uit gekregen hadden, niet voldoende. Zondag, wanneer we naar Rukoma Sake trekken zullen we dit nog moeten regelen.

Morgen nog een dagje het moderne, maar vooral enorm nette, Kigali ontdekken. Zondag, in de late namiddag brengt taxichauffeur Jacques ons richting het rurale Rukoma Sake waar onze stage officieel van start zal gaan… Spannend!

Warme groetjes! (30°C)

21 februari 2020
    Ouh!!! Lieverd ! Geniet van dit alles. Wat leuk om dit te lezen xxx
  3. Charlotte:
    22 februari 2020
    Zo te lezen al heel wat ervaringen opgedaan in die 2 dagen. Geniet ervan en be carefull 😘
  4. Joseph van den berghe:
    23 februari 2020
    Dag Marte,
    Een paar dagen na het vertrek naar Rwanda, hebben wij enkele vragen die ins bezig houden....
    Hoe gaat het met u en je vriendin? Waar verblijven jullie? Hoe vullen jullie de dagen?Hoe ziet de toekomst eruit ?
    We hebben al veel foto's gezien en veronderstellen hierbij dat het prettig verloopt.
    Wij veronderstellen ook, dat het opletten is in een land zoals Rwanda.
    Wij wensen jullie het beste en tot wederhoren …

Pepe en Oma
  5. Lut De Cremer:
    23 februari 2020
    Hebben jullie geen bezoekje gebracht aan de memorial voor de Belgische blauwhelmen? Camp Kigali.