Week 2.

6 maart 2020 - Kigali, Rwanda

Dag lezers

Hier zijn we opnieuw met een nieuw blogbericht over onze afgelopen week. We hebben alweer heel veel ervaringen opgedaan en enorm genoten.

Zaterdagochtend begonnen we met een wandeling naar het dichtstbijzijnde meer. Daarna gingen we aan de slag voor deze week. We brainstormden over de lessen die we gingen geven en begonnen onze voorbereidingen uit te werken. Dit wilt zeggen: een heel weekend tekenen en kleuren. Er is hier geen printer in de buurt dus moeten we alles met de hand doen. Zaterdagnamiddag nam priester Célestin ons mee naar het andere meer in de buurt. Voor we bij de kleine bar aan het meer aankwamen voor een drankje en geweldig zicht, moesten we eerst een fotoshoot doorstaan met Célestin. Hij wilde overal poseren, elke boom was geschikt. We keerden terug naar ons verblijf met een geweldig mooie zonsondergang langs het meer. Deze uitstap leverde genoeg mooie foto’s en filmpjes op!

Zondag stonden kleuren en tekenen opnieuw op het programma. Als afleiding tussendoor speelden we met de bal met onze schattige buurjongens Antoine en Ivan. Bij het avondeten troffen we nog 2 andere Belgische meisjes aan. Zij studeren vroedkunde en hebben er al 2 maanden in Kigali opzitten, nu zijn ze hier voor hun laatste 3 weken.

Op maandag gaan we naar Centre de Santé om activiteitjes te geven aan kinderen met een beperking. Doordat het de nacht ervoor geregend had, kwamen de kinderen niet opdagen. Zo gaat dat hier: regen is een reden om thuis te blijven. We kregen in de plaats daarvan een uitgebreide rondleiding samen met Lara en Lauren (andere Belgische studenten). We vulden de rest van de voormiddag onze uren met het leren haken en handmatig stikken bij de tienermeisjes. Voor hen was het een hilarisch spektakel om ons bezig te zien (lees: sukkelen). Onze namiddag werd opnieuw gevuld met kleuren en tekenen voor de lessen.

Dinsdag gaven we voor het eerst les in La Paroisse. We namen de Engels en Franse les over in babyclass. Het ging goed en we genoten ervan. De kinderen zeiden alle woorden na die we vertelden tegen hen. Daarna nam priester Célestin ons opnieuw mee op uitstap. We trokken naar Lake Mpanga die aan de grens met Tanzania ligt. Het was een verre rit en zoals we konden verwachten ging dit op een traag tempo. We stopten onderweg op een lokale markt en een brouwerij van bananenbier (met proeven!). Bij het meer lagen enkele bootjes die met schoenzolen en ander materiaal waterdicht gemaakt werden. Marte waagde zich aan een kleine vaarsessie en overleefde het zonder nat te worden.

Woensdag en donderdag gaven we opnieuw Engelse en Franse les in babyclass. Woensdag vroegen we aan onze buren wat we moesten doen met ons afval. Het antwoord was dat we het gewoon over de muur moesten gooien. Plastic is hier de nieuwe meststof. Marie deed ook haar op maat gemaakte Rwandees kleed aan, zeer flatterend. Het kleed schuurde wel al na enkele uren aan de mouw…
De avonden vullen we met een UNO-competitie samen met Lara en Lauren.

Vandaag gingen we opnieuw naar Centre de Santé om de Engelse les van de tienermeisjes te observeren. Bij aankomst was het meeste nog gesloten en na een uurtje rondlopen bleek dat de leerkracht vandaag niet ging komen. We hielpen zuster Consollation dan maar bij de kinésessies voor kinderen met een zwaar motorische beperking. Na de middag gingen we ons wagen aan een sessie zonnen, maar dit werd al gauw te warm. De rest van de dag vullen we met schoolwerk, dit neer te schrijven en uiteraard een fris pintje te gaan drinken tijdens het vervolg van de UNO-competitie.

Volgende week gaan we een nieuwe poging wagen in Centre de Santé, lesgeven in La Paroisse in middle class en starten met de workshops voor de leerkrachten.

Groetjes van Marte en Marie en tot volgende week!

1. Tanteke:
    6 maart 2020
    Jullie doen dat daar blijkbaar zeer goed, de kindjes op de foto’s zien er zeer enthousiast uit bij jullie!
    Het transport van bananen lijkt me ook een kunst op zich 😂
    Vele groetjes
  2. Charlotte:
    7 maart 2020
    Waaauw, waauw, waauw, prachtig en zo kleurrijk.
    Moest je bij ons bananen en kippen zo vervoeren zou er veel bekijks zijn.
    Geniet er nog van en tot binnen 28 dagen.
  3. Oma mia.:
    9 maart 2020
    Zo te lezen zal dit een prachtige ervaring zijn en ook die kindjes zo schattig en alles zo kleurrijk😉 Tot devolgende😍