Week 3.

13 maart 2020 - Sake, Rwanda

Dag lezers

Er is alweer een week voorbij en we zitten opnieuw achter onze computer om jullie op de hoogte te brengen van onze avonturen.

Afgelopen weekend was opnieuw gevuld met kleuren en tekenen als voorbereiding voor de lessen in La Paroisse. Zaterdagmiddag gingen we samen met Lauren, Lara, Célestin en Dieu Donnée naar Lake Sake. Ook deze keer wilde priester Célestin een uitgebreide fotoshoot houden. We genoten van enkele drankjes met een geweldig zicht en stralende zon. Op zondag namen we Lauren en Lara mee naar het kleinere meer aan de andere kant van het ‘dorp’. Daarna werd de dag gevuld met tekenen en kleuren tussen de regenbuien door.

Maandag trokken we opnieuw naar Kibungo voor het afhalen van ons VISUM, eindelijk is dit helemaal in orde! Aangezien de priester de hele dag in een meeting zat in de parochie, moesten we terug naar huis met de motortaxi, een uur durende rit. In de namiddag werkten we nog wat verder voor school.

Dinsdagvoormiddag gaf Marte les in middle class en trok Marie naar Centre de Santé. Marte leerde de kinderen de kleuren en huisdieren aan. Marie gaf activiteiten aan kindjes met een beperking. ’s Middags ontdekten we een nieuwe bar aan de overkant van de school met leuke muziek, we brachten deze dan ook een bezoekje. De rest van de middag hielden we ons met de was en de plas. ’s Avonds werden we uitgedaagd door de leerkrachten Emmy en Dieu Donnée voor een partijtje basketbal, voetbal en volleybal.

Woensdag gaven we terug samen les in La Paroisse in de voormiddag. In de namiddag gaven we een workshop aan de leerkrachten rond het opstellen van een portofolio rond bepaalde thema’s. Marte haar Bachelorproef gaat over interactiever lesgeven. Om de leerkrachten hiervoor handvaten aan te bieden werken we samen met he een portfolio uit waarop ze telkens kunnen terugvallen. Om concreet interactief les te geven werkte Marte een dobbelsteen uit waarop er 6 manieren staan om interactief les te geven. Tijdens workshops leren we de leerkrachten hiermee werken. Deze eerste workshop was een succes en gaf ons zin en ideeën om hiermee verder aan de slag te gaan. ’s Avonds genoten we van een geweldige zonsondergang.

Donderdag was onze laatste dag samen in middle class. In de namiddag stond het voorbereiden van volgende week op de planning en ander schoolwerk. Maar aangezien de heisa in België rond Corona uitbrak, moest Marie enkele dingen regelen voor de scouts waardoor er van schoolwerk niets meer in huis kwam. Bij het avondeten was Corona dan ook hét gespreksonderwerp. Lauren en Lara zouden binnen twee weken vertrekken naar huis, maar hebben die avond (in samenspraak met hun ouders) beslist om vroeger terug te keren. Ze wilden het risico niet nemen dat ze niet meer in België geraakten. Ze beslisten om de eerstvolgende vlucht te nemen en deze is morgenavond. Het vertrek was plots, maar we hebben de meisjes helpen inpakken en verstaan de situatie helemaal!

Deze ochtend hebben we dan afscheid genomen van Lauren en Lara. Ons avontuur samen was kort, maar krachtig. We hebben er echt van genoten dat ze hier waren en zullen het contact blijven onderhouden! We vinden het natuurlijk ook wel jammer dat we niet nog meer tijd met hen kunnen spenderen. Na het afscheid gingen we opnieuw naar La Paroisse. De leerkracht van middle class bleek ziek te zijn, waardoor wij alle lessen moesten overnemen. Dit was een uitdaging omdat de leerlingen amper tot geen Engels kunnen, maar we hebben ons kunnen redden! Daarna gingen we opnieuw naar de lokale markt. We kochten verf voor een project in Centre de Santé: we gaan vanaf volgende week een lokaal schilderen en renoveren zodat het een leuke plaats wordt voor de kinderen in het centrum. We namen ook het risico om een volledige tros bananen te kopen en mee te nemen naar huis. Deze tros weegt ontzettend zwaar, waardoor we een extra fietstaxi hebben gevraagd om deze naar huis te brengen. De rest van de dag ruimen we onze kamer op, schrijven we reflecties en dit blogbericht.

We gaan ook onze valies maken, want dit weekend trekken we naar Kigali. We spreken af met de andere studenten van onze opleiding, die ook in Rwanda zijn, voor een weekendje samen. Zaterdag wagen we ons aan een ZIP-line en zondag willen we snuisteren in de winkeltjes en de nodige boodschappen doen.

We eten ondertussen al elke maaltijd hetzelfde, maar door de grote honger smaakt het nog steeds super! Deze week hadden we ook telkens brute pech als we onze was wilden drogen, want het begon telkens te regenen. Inventief zijn en de was drogen in onze kamer dan maar! We trekken ons plan hier wel.

Volgende week starten de examens in La Paroisse, we helpen nog 1 dag met het herhalen van de leerstof en ondersteunen de rest van de week de leerkrachten waar nodig. We beginnen maandag aan de renovatie van het lokaal in Centre de Santé.

P.S: nu Lauren en Lara vertrokken zijn, is de UNO-competitie dus ook gedaan. De tussenstand na heel veel spelletjes:
--> 4de plaats: Marie met 1094 punten
--> 3de plaats: Lara met 727 punten